Af Per Hviid

Jungfrau Marathon (https://www.jungfrau-marathon.ch/en/) afholdes i begyndelsen af september i Schweiz med start i Interlaken, som ligger cirka 2 timers togtransport fra Zürich. Det er en kæmpe oplevelse og en stor fysisk udfordring.

Startnummeret er i dyre ende – cirka 1.300 kr. Heri er dog inkluderet transport fra Zürich Airport til Interlaken, hvilket har en værdi af cirka 500 kr. Løbets logistik er god. Expoen er fin. Startnummerposen indeholder gode varer. Og når man tilmed tager i betragtning, at alt, hvad der skal udleveres i depoterne oppe i bjergene, skal fragtes op på ufremkommelige stier, hvor kun normalt bjerggeder færdes, så er startnummerprisen ganske fair. Bonuspræmien er en naturoplevelse, som ikke fås andetsteds – i al fald ikke, hvis det ikke er tåget, regnfuldt og blæsende, som da jeg deltog den 9. september 2017.

Fly København-Zürich fås for cirka 1.500 kr. Hertil kommer hotel til 1.000-1.500 pr. døgn. Så regn med cirka 5.000 kr. i faste omkostninger.

Jungfrau Marathon byder på cirka 1.800 hm (opad), hvor hovedparten ligger på de sidste 17 km. De første 25 km er ret flade, idet man løber i nogle dale; der er nogle mindre, men også hårde stigninger efter cirka 11 km. Det reelle løb starter ved 25 km, hvor man kan se frem til 17 km med en gennemsnitlig stigningsprocent på lidt under 10%. De første 4 km af de 17 km er så stejle, at man reelt kun kan gå. Man vinder meget lidt ved at løbe. Herefter kommer 9 moderat hårde kilometer, hvor man kan løbe nogenlunde normalt (stadigvæk meget stejlt). Så venter desserten til sidst med 4 km bjergklatring og løb på bjergstier, som normalt er forbeholdt de før omtalte dyr.

På en eller anden vis var jeg slet ikke træt i dagene efter Jungfrau Marathon. Det skyldes formentlig, at det er vidt forskellige muskelgrupper, som er i anvendelse på hhv. de første 25 km og de sidste 17 km. Mit råd til fremtidige deltagere: all-out på de første 25 km, for det betyder intet for præstationen på de sidste 17 km. Masser af styrketræning, bakkeløb og trappeløb i månederne op til Jungfrau Marathon er derimod helt afgørende.

Der er gode badeforhold og masser af øl og snacks på toppen i 2.150 meters højde efter de 42,2 km. Man tager et bjergtog ned til en af dalene. Man kan også fortsætte op til verdens højst beliggende togstation inde i Jungfraubjerget. Den ligger 150 meter under det observatorium, som blev brugt i James Bond filmen “I hendes majestæts hemmelige tjeneste” som skurken Blofelds tilflugtssted.

 

Nedenfor en række turist/selfie-billeder.

 

På vej til bagageaflevering kl. 7:30. 1 time til start. Det var koldt allerede nede i dalen: 7-8 grader. Omkring frysepunktet, regn, blæst og tåge i målområdet.

 

Den gamle del af Interlaken er henrivende smuk. Flodens grønblå vand skyldes særlige mineraler i vandet.

 

 

Torvet i det gamle Interlaken

 

Udsigten fra hotelværelsets balkon var ganske god

 

Opad 750 meter med 40 graders hældning

 

Op igennem skylaget

 

På toppen var der klart vejr, og kaffen smagte fremragende