Af Bjarne Jensen

Det var 7 forventningsfulde løbere, der mødtes meget tidligt kl. 4.15 i Billund lufthavn, torsdag den 2. juni for at drage mod Longyearbyen på Svalbard og Spitsbergen Marathon lørdag den 4. juni.
Inden vi overhovedet var kommet afsted opstod første problem. Steen havde flere gange forgæves forsøgt at låse Alex bil med, hvad der senere viste sig at være fjernbetjeningen til Alex husalarm hjemme på Fyn. Dette vakte stor morskab for den ivrige flok. Problemet blev dog løst inden afgang.
Det var en særdeles erfaren flok løbere der tog afsted sammen. En sammentælling af antal løb gav tilsammen i alt 2993 Marathon løb. Så når lørdagens løb er gennemført rammer vi sjovt nok tilsammen 3000 løb – og Steen skal gennemføre sit løb nummer 500.

Vel ankommet og indkvarteret torsdag eftermiddag blev undertegnede (Bjarne Jensen) udnævnt til guide, idet jeg havde været på Svalbard i januar måned (i totalt mørke). Vi gik en hurtig tur rundt i byen og så bl.a. solopgangspladsen, kirken, museet og universitetet, hovedgaden, og der var tid til indkøb i den lokale Coop butik som Vagn inspicerede nøje. Dagen sluttede med fællesspisning, inden en flok trætte løbere gik tidligt til ro.

Fredagen var afsat til aktiviteter. Vi havde hver især tilmeldt os nogle af de forskellige muligheder, der var. Selv var jeg på guidet tur i en af de nedlagte miner.

Det var en spændende tur, hvor vi selv fik lov at kravle rundt i 70 cm. høje minegange. Det gav et vist indblik i minearbejdernes forhold. Om eftermiddagen var jeg sammen med 3 andre på elcykeltur rundt i området. En god guide orienterede om såvel historiske som naturmæssige forhold.

Andre var på hundeslæde/vogns kørsel, kajak tur, cykeltur, sejlture, og alle sluttede dagen med at besøge det lille museum i Longyerbyen. Aftenen sluttede med fællesspisning, hvorefter de fleste gik tidligt til ro. Både torsdag og fredag havde der været fantastisk flot vejr med høj sol 24-7 og stille vejr.

Lørdag var løbedag. Det havde om natten stormet kraftigt. Stormen var dog nu aftaget en del, men der var stadigvæk en kraftig blæst, og nu var det også begyndt at regne. Efter morgenmad, lidt afslapning og omklædning til vores vinterløbeudstyr, begav vi os afsted i samlet flok til startområdet, som heldigvis var i nærheden. Løbet var en 21 km. rute, der skulle gennemføres to gange. Starten gik kl. 10.00. Først lidt op og rundt i byen, hvorefter det gik ud forbi hundegårdene og ud til et vendepunkt i Advendsdalen.

Ud til vendepunktet var der en kraftig modvind.

Efter vendepunktet gik det tilbage mod byen, gennem byen og ud mod lufthavnen. En relativ flad strækning i medvind. Efter endnu et vendepunkt kom rutens hårdeste strækning. Straks efter vendepunktet var det opad og opad i kraftig modvind i 3 km. på en grov grus/ler vej på bjergskråningen. Herefter kom den sidste kilometer ned mod byen og målområdet. Men nogle gange var vindstødene så voldsomme, at du knap nok kunne løbe. Herefter var det jo så bare at tage en omgang mere, men nu vidste vi jo, hvad der kom. Regnen var nu næsten hørt op, men det blæste stadigvæk kraftigt. Jeg løb det meste af turen sammen med Vagn, indtil han løb fra mig på de sidste 4 kilometer. Vi kunne flere gange hilse på vores rejsefælder, og se hvordan det gik dem.

Og ja, der var bevæbnede vagter, der kørte rundt på ruten i ATV-er. Og nej, vi så ikke Isbjørn!
Alle kom godt i mål. Heidi blev nummer to blandt kvinderne, og Alex blev nummer et i sin aldersgruppe, så der var højt humør.
Efter bad og omklædning evaluerede vi over en øl eller to. Nogle tog på en sidste tur, og nogle var til løbefest om aftenen.

Alt i alt en fantastisk god tur. Løbet og Svalbard kan klart anbefaledes som en anderledes oplevelse. Jeg vil dog klart anbefale, at man har mindst et par dage, hvor man kan deltage i nogle af de forskellige aktivitetsmuligheder, der tilbydes på Svalbard. Det vil være at snyde sig selv for gode oplevelser, når man nu er der.
Det bliver så nok det nordligste Marathon, vi kommer til at gennemføre. 78 grader nord er på højde med det nordligste Grønland. Løbet betegnes som det nordligste officielle Marathon løb i verden.