Af Bjarne Jensen, Hals.

Bedre sent end aldrig. Hermed følger korte beskrivelser af 3 udenlandske løb, som jeg deltog i i 2023. Alle 3 løb er velegnede til forlængede weekender og deltagelse sammen med venner, familier eller løbeklubber, idet alle 3 løb har flere forskellige distancer lige fra børneløb til marathon.

Split marathon i Kroatien, februar:

Der er flere direkte flyafgange til Split fra Danmark. Efter hver ankomst er der direkte busafgange til centrum af Split. Start og mål for løbene er centralt på havnepromenaden. Det er nemt at finde overnatningssteder i alle prisklasser umiddelbart i nærheden af løbet.

Selv havde vi et mindre, billigt hotel i baggården lige ud til start og mål. Når vi åbnede vinduet ud til havnen, så vi lige ud på portalen, og jeg kunne bogstaveligt gå fra værelset 2 minutter før start, hvis jeg ville.

Selve løbet er en 42 km. rute rundt på afspærrede veje og stier. Der løbes også nogle kilometer i parkområder og langs havnepromenader, inden der returneres til den gamle bydel med mål på havnen. Løbet er bestemt ikke fladt, men heller ikke voldsomt udfordrende.

Vi havde 4 dage i Split i denne omgang, og årstiden taget i betragtning var det tilstrækkeligt. Selv om der var lidt regnvejr, sad vi flere gange ude og spiste såvel frokost som aftensmad.

Centralt i Split er der en del seværdigheder at se på.

Crete marathon, Kreta, Grækenland, maj:

Da jeg endnu ikke havde løbet i Grækenland, fik vi lavet en tur til Kreta her i begyndelsen af maj. Da charter rejserne dertil lige var åbnet, bookede vi en uge i Chania i gå afstand til den gamle bydel, havnen og busstationen, som vi skulle bruge flere gange. Der var i øvrige også kun 200 meter ned til en fin lille badestrand.

Selve løbet foregår ved, at du møder op på busstationen kl. 5.00 om morgenen. Herfra går der busser ud til start cirka 35 uden for Chania. Lige som det lysner går starten ind mod Chania. Først løbes der dog nogle kilometer ind på øen og retur til kysten, der ellers følges ind til byen. Her går turen gennem havnen og de historiske steder for at slutte inde på en atletikstadion.

Også her var der børneløb og andre distancer.

Efterfølgende havde vi flere busture ud af byen bl.a til en fantastisk botanisk have, sydkysten og kløfterne.

Bukarest marathon, Rumænien, oktober:

Jeg havde heller ikke løbet i Rumænien, og da løbet fandt sted på dagen for min fødselsdag, var det oplagt at besøge byen og løbe der.

Løbet havde start og mål på en plads foran verdens største parlamentsbygning, og det andet største bygningskompleks efter Pentagon. Ganske imponerende.

Ruten på 42 km. gik godt rundt i Bukarest, og var formet som lidt af et stjerneløb. Jeg syntes, at der var lidt for mange gader, hvor vi løb nogle kilometer ud i den ene side for at løbe retur i den anden side. Men bortset fra det var alt i orden. Også her var der flere distancer. Vejret var varmt og dejligt.

Vi havde fundet en billig lejlighed i gå afstand til start og mål og til den gamle bydel med mange gode og billige spisesteder.

En dag bookede vi en privat chauffør til at køre os op i bjergene, hvor vi bl.a. så Draculas Slot, et Kongeslot, flotte skove og byer.