Vedtægter for Klub 100 Marathon Danmark
- Foreningens navn er Klub 100 Marathon Danmark (herefter kaldet ”foreningen”). CVR.nr. er 37 79 27 05. Hjemmesiden er www.klub100marathon.dk.
- Foreningens formål er at samle løbere, der har løbet mindst 100 maratonløb, i en forening og administrere en rangliste samt fremme medlemmernes interesser – f.eks. i form af løbsrabatter, indkøbsordninger og afholdelse af arrangementer, der fremmer fællesskabet blandt løbere og udbreder kendskabet til maratonløb.
- Enhver kan blive medlem, når man har løbet 100 maratonløb i henhold til foreningens løbskriterier, såfremt man har en tæt tilknytning til det danske maratonløbermiljø.
- Der skelnes mellem medlemmer, æresmedlemmer, boblere og tidligere medlemmer.
- Medlemmer betaler fuldt årskontingent, som årligt fastsættes af generalforsamlingen. Disse har stemmeret på generalforsamlingen og kan benytte sig af foreningens medlemsfordele.
- Æresmedlemmer betaler ikke årskontingent. Æresmedlemmer har stemmeret på generalforsamlingen og kan benytte sig af foreningens medlemsfordele.
- Boblere betaler det samme årskontingent. Man kan blive optaget på boblerlisten ved mindst 80 maratonløb, der opfylder foreningens løbskriterier. Boblere kan benytte sig af foreningens medlemsfordele – f.eks. tøjrabatter, merchandise og løbsrabatter. Boblere har ikke stemmeret på generalforsamlingen og må ikke benytte foreningens logo.
- Tidligere medlemmer kan stå på en historisk rangliste, som ikke opdateres.
- Æresmedlemmer, der har status som medlemmer uden at betale kontingent, udnævnes af bestyrelsen.
- Klub 100 Marathon Danmark administrerer i tillæg til maratonløb oplysninger om medlemmernes ultraløb (+50 km, 6 timers løb e.lign.). Sidstnævnte er ikke adgangsgivende til et Klub 100-medlemskab.
- Medlemmer og boblere er selv ansvarlige for opdatering af ranglistedata via deres personlige login.
- Ansøgning om medlemskab eller optagelse på boblerlisten sker via en formular på foreningens hjemmeside under menupunktet Nyt Medlem. For at blive optaget på Klub 100-ranglisten skal man indsende sit løbe-CV senest to uger før maratonløb nr. 100 til rangliste@klub100marathon.dk. Løbe-CV´et skal som minimum indeholde løbsnavn, dato, sted og løbetiderne. (Et forslag til en skabelon til et løbe-CV kan downloades her.)
- Ved udstedelse af et Klub 100-certifikat ved rundt jubilæum (200, 300….), skal der fremsendes et løbe-CV til bestyrelsen på rangliste@klub100marathon.dk. Alle medlemmer opfordres til at opdatere ranglisten og løbe-CV’et på hjemmesiden løbende til inspiration for andre medlemmer.
- Der afholdes ordinær generalforsamling én gang om året – normalt i november måned. Indkaldelse skal ske med 3 ugers varsel til den emailadresse, som medlemmet har oplyst under den personlige profil. Dagsordenen, der i sin endelige form skal udsendes senest 1 uge før generalforsamlingen, skal minimum indeholde følgende punkter:
- Valg af dirigent og referent.
- Fremlæggelse og drøftelse af årsberetning fra bestyrelse og eventuelle udvalg.
- Fremlæggelse af regnskab og budget – herunder kontingent for det kommende kontingent-/medlemsår, jf. §17.5.
- Indkomne forslag fra medlemmer. De skal være bestyrelsesformanden skriftligt i hænde senest 14 dage før datoen for generalforsamlingen.
- Valg af bestyrelsesmedlemmer samt 1. og 2. suppleant.
- Valg af revisor.
- Eventuelt
- Medlemmer samt boblere har adgang til generalforsamlingen. Kun medlemmer har stemmeret og kan stille op til bestyrelsen og øvrige poster i Klub 100.
- Der kan gives fuldmagt til stemmeafgivelse til specifikke punkter på dagsordenen for generalforsamlingen, hvilket sker skriftligt til bestyrelsens formand inden generalforsamlingen.
- Ændringer af foreningens vedtægter kan kun ske på en generalforsamling med et flertal på to tredjedele af de afgivne stemmer, og kun hvis mindst 25% medlemmer har afgivet stemme – enten ved tilstedeværelse eller ved fuldmagt. Såfremt et forslag ikke vedtages på grund af 25%-reglen, kan der indkaldes til en ny generalforsamling, hvor vedtægterne kan ændres med to tredjedele flertal uanset antal deltagere.
- Øvrige forslag vedtages på generalforsamlingen med simpelt stemmeflertal, dog ikke §21.
- Der kan indkaldes til en ekstraordinær generalforsamling med mindst 3 ugers varsel af bestyrelsen, eller når mindst 25% medlemmer skriftligt fremsætter ønske om det.
- Bestyrelsen kan sætte forslag til afstemning mellem generalforsamlingerne ved brug af internettet. Flertalsreglerne i §13-§15 er gældende. Mindst 50% af medlemmer skal deltage i afstemningen for, at den er gyldig.
- Bestyrelsen varetager foreningens daglige drift og består af 5-7 medlemmer
- Bestyrelsesmedlemmer vælges blandt foreningens medlemmer.
- Valgperioden for bestyrelsesmedlemmer er 2 år.
- Bestyrelsen konstituerer sig som minimum med formand, næstformand, kasserer og sekretær.
- Formanden tegner sammen med mindst ét andet bestyrelsesmedlem foreningen.
- Regnskabsperioden er 1.10.-30.9. Kontingent- og medlemsperioden er det efterfølgende kalenderår (1.1.– 31.12.). Kontingentet opkræves, når det er fastsat af generalforsamlingen.
- Bestyrelsens arbejdsopgaver fastlægges i en forretningsorden, som bestyrelsen fastsætter på det konstituerende bestyrelsesmøde senest 1 måned efter den ordinære generalforsamling. Forretningsordenen for bestyrelsen er tilgængelig for medlemmer på foreningens hjemmeside.
- Bestyrelsen disponerer over foreningens pengemidler i overensstemmelse med formålet og under ansvar over for generalforsamlingen.
- Formanden og kassereren har adgang til foreningens bankkonto.
- Kassereren forvalter foreningens økonomi. Alle medlemmer forpligter sig til at betale kontingent inden 31. december. Ved manglende betaling overgår man til den historiske rangliste.
- Medlemmer og boblere må ikke anvende dopingpræparater i henhold til Antidoping Danmarks liste over forbudte præstationsfremmende stoffer. Medlemmer, der idømmes dopingdomme, ekskluderes fra foreningen, så længe dopingdommen gælder.
- Restancer, afgivelse af urigtige oplysninger i forbindelse med opdatering af ranglisten eller snyd med løbedistancer- og ruter kan medføre eksklusion fra foreningen.
- Reglerne for ranglistekvalificerende maratonløb (foreningens løbskriterier) skal godkendes af generalforsamlingen.
- Opløsning af foreningen kræver et flertal på mindst to tredjedele af stemmerne fra foreningens medlemmer og skal ske på en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling i henhold til reglerne i §10 eller §15. Ved opløsning af foreningen skal foreningens nettoformue overdrages til almennyttige eller sportslige formål, som den afgående bestyrelse fastsætter.
Godkendt på den ordinære generalforsamling den 16. november 2024