Af Morten Harboe-Jepsen

For 10. gang blev Christiansø Marathon afviklet. Det skete lørdag den 7. september 2019 med startskud kl. 9.45. For mit vedkommende havde forberedelserne dog stået på længe.

Jeg havde nemlig allerede om torsdagen begyndt rejsen mod Christiansø. Vi drog 4 mand afsted fra Hvalsø. Allan Hallin og Finn Danielsen skulle løbe halvmaraton og jeg havde fået Jan Ellefsen overbevist om, at han skulle løbe maraton sammen med mig.

Vi fik besøgt Fru Petersen til eftermiddagskaffe. Derudover besøgte vi den lokale rundkirke i Østerlars foruden den velkendte rokkesten. Turen var således ikke kun fornøjelse, men absolut også en kulturel tur, hvor vores intellekt blev stimuleret.

Fredag morgen mødte vi op til morgensang i havnen i Gudhjem, hvor traditionen byder, at færgen til Christiansø synges ud på dagens første tur.

Som ambitiøse løbere skulle benene derfor røres, hvilket meget bekvemt skete i Bisonskoven ved Almindingen – selvom vi løb hele skoven igennem (7,5 km) lykkes det os ikke at finde hverken indianer eller bisonokser. Vi fandt dog spor fra dem 😊 Senere mødte vi flere lokale (bornholmere) som med den største naturlighed berettede om, hvor nemt det var at finde dyrene – men så heldige var vi altså ikke.

Efter et bad fik jeg tvunget Jan med til et besøge Olaf Høst museet. Det var både hyggeligt og en dejlig oplevelse at se billederne og høre historien. Absolut et museum som kan anbefales.

Lørdagen startede tidligt. Vi skulle allerede med færgen fra Tejn kl. 7.30. Færgen var reserveret til alle 100 løbere og sejlede derfor kun for os på denne tur til Christiansø. Med en søgang på den pæne side af vuggende, nåede vi frem til Christiansø kl. 8.45.

Under sejladsen besøgte vi kaptajnen og fik en masse at vide om søgang, farvandet, vejr og vind og helt sikkert også et par gode løgnehistorier. Vi havde det festligt, mens andre blev utilpasse under dæk.

Vel ankommet til Christiansø kunne vi foretage de sidste forberedelser. Maratonløberne skulle 27,5 gang rundt om øen på et underlag af sten, brosten, fjeld, skærver og fæstningsmurværk – for at citere en af de lokale løbere: Det gælder om at kigge sig godt for, vælger du at ligger dig ned, så slår du dig, for klippen flytter sig ikke (Ref. Sagt på Bornholmsk – se TV2 Bornholm).

Udover det udfordrende underlag var der kun en meget lille del af ruten, som var flad – måske 200 meter – de øvrige 1.450 meter pr. omgang gik op og ned. Udsigten var til gengældene fantastisk, med havet på højre side hele vejen rundt kunne man både se fæstningen, kanonerne, fugle og sæler – det er der ikke mange løb, som kan byde på!

Starten gik præcis kl. 9.45, hvor vi inden havde bevæget os om på den anden side af øen – den første omgang var derfor den halve omgang vi skulle løbe, herefter var der kun 27 gange tilbage inden vi kom i mål. Ruten var på ingen måde en PR-rute, og specielt de første 3 omgange var tunge, da man skulle lære underlaget at kende og finde de bedste passager forbi sten, fjeld og fæstningsværk. På de sidste omgange gik der hygge i den og vi fik snakket om alt det der rør sig.

Kroen bød på mad efterhånden som vi kom i mål – god mad og rigtig hyggeligt samkvem med de andre løbere – vi lærte flere af de bornholmske løbskollegaer at kende. Det er bestemt en væsentlig del af et sådant arrangement at udveksle løbsberetninger og anekdoter.

Efter at den sidste løber var i mål, gik turen tilbage mod Tejn. Det lokale kanonlaug ønskede os god rejse med salutter fra de gamle kanoner – vi hilste tilbage med signalhorn fra vores skib.

Turen var langt mere bekvem hjemad, bølgerne var mindre heftige, men alligevel gyngede det lidt ind i mellem. Vi nåede frem til Tejn havn kl. 17.30. En rigtig hyggelig dag tog sin ende med farvel og kram til alle de nye løbsbekendtskaber.

TV2 Bornholm var med på turen, det kom der dette indslag ud af: Christiansø Marathon på TV2 Bornholm

Vi var alle hjemme igen søndag kl. 18.00.

Næste år afholdes Christiansø Marathon den 18. april 2020. Du kan nå at bestille plads.

Nedenfor følger en række billeder.