Formål

Formål 2017-07-28T12:58:04+00:00

Interview med klubbens formand Per Hviid

Hvad er formålet med Klub 100 Marathon Danmark?
Det er formuleret i klubbens vedtægter i forbindelse med foreningens etablering i 2014: Foreningens formål er at samle løbere i en forening, at udbrede kendskabet til maratonløb og foreningen samt at være ambassadør for maratonsporten.

Inden klubbens formelle etablering havde en række løbere anført af vort æresmedlem Anders Munch Madsen, der har over 600 maratonløb på sit cv, i over 20 år haft en uformel Klub 100 Marathon Danmark. Det var dybest set en hjemmeside med en rangliste. Efter ønske fra Anders etablerede vi i 2014 en rigtig klub, som vi være udspring for et stigende antal aktiviteter til fremme af maratonsporten.

Kan du sætte lidt flere ord på formålsbeskrivelsen?
Ja – maratonløbesporten er i hastig udvikling, og en del løbere med mange løb på cv’et syntes, at det var på tide at etablere en formel forening til at fremme maratonsporten. Vi stræber efter, at klubben kan være en inspirationskilde for løbere, der enten er aktive maratonløbere eller gerne vil være det. Vi vil generelt gerne fremme løbesporten og arbejde for øget fysisk aktivitet og sund livsførelse.

Løber I kun maratonløb?
Nej. Men størstedelen af vore medlemmers løb er på maratondistancen. Jeg vil gætte på, at 90-95% af løbene er maratonløb. Vi ser dog en stigende tendens til, at vore medlemmer kaster sig ud i andre udfordringer.

Rigtigt mange deltager i både 10-km og halvmaratonløb, hvor man kan løbe noget stærkere end i maratonløb. Vi har faktisk i Klub 100 Marathon Danmark samarbejde med adskillige halvmaratonløb, hvilket for øvrigt er den løbedistance, som internationalt er hastigst voksende.

Andre medlemmer prøver kræfter med ultraløb, hvor fysisk udholdenhed og mental viljestyrke spiller en helt anden rolle end på de korte distancer. Adskillige medlemmer er også triatleter med fornemme resultater.

Hvorfor løber I så meget og så langt?
Der er rigtigt mange forhold at nævne, og de vægter helt sikkert forskelligt hos klubbens medlemmer.

Fysisk aktivitet og sund livsførelse er vigtig motivationsfaktor, uden at jeg dermed skal konkludere, at vi er en flok asketer, der ikke kan nyde bordets glæder. Men vi tænker nok lidt mere end de fleste over, hvad og hvor meget vi spiser og drikker. Alt med måde. En god bøf, et godt glas rødvin eller en skubbende gourmetøl er bestemt velkommen.

Socialt samvær er ligeledes en vigtig parameter. Nogle betragter måske løbesporten lidt som en enspændersport, for man ”løber jo bare alene derudad”. Intet er dog mere forkert. Ofte finder man sammen i grupper under løbene. Og selvom der løbes pænt stærkt, bliver de snakket rigtigt meget undervejes. Der er ligeledes megen hygge før og efter løbene – både de store og de små løb. Man mødes og småsnakker og glæder sig over hinandens resultater og bedrifter. En af klubbens helt store laster er, at vi drikker alt for megen kaffe og spiser alt for megen kage efter løbene. Kageregnskabet trækker nok en del ned på sundhedsbarometret.

Mange af klubbens medlemmer drives også af korte ture eller lange rejser til destinationer, hvor man ellers ikke ville være kommet forbi. Og det gælder både i Danmark og internationalt. Ganske mange kombinerer løbsdeltagelse med ferier eller forlængede weekendophold sammen med klubvenner og/eller familie. Klubben har været repræsenteret i stort set alle væsentlige internationale maratonløb. Jeg tror kun, at vi mangler at få placeret en nål på Antarktis.

Har du nogle gode råd til dem, der gerne vil prøve at løbe langt?
Er det ikke i filmen Forrest Gump, at de råber ”Run Forrest. Run.”? Det er vel mit simple råd. Det er ikke så kompliceret.

Men det afgørende er, at man skal ville det. Man skal være drevet af inderligt ønske om at løbe et maraton- eller ultraløb. Det hele starter inde i hovedet. Hvis det først er på plads, så følger resten.

Man kan få træning ved at melde sig ind i den lokale løbeklub. Man kan abonnere på diverse tidsskrifter, hvori man kan finde inspiration til og vejledning om træning og kost. Find nogle løbevenner, og sæt det lidt i system.

Og så en lille advarsel: Pas på med ikke at forcere for stærkt. Selvom mange af klubbens medlemmer løber adskillige maratonløb hver uge, kan alle ikke bare gøre det. Det tager mange år at opnå den nødvendige råstyrke og restitutionsevne.

Jeg vil også anbefale, at man sætter sig nogle realistiske, ambitiøse og spektakulære mål.